Cave / Construction / Ruin

A billion square circles
papier impression 2m60 x 3m50

A billion square circles
paper impression 2m60 x 3m50 - Exhibition view - Cave / Construction / Ruin - WEILS, Brussels, 2013

This series is made with the use of a technology of 3D scanning, called Lidar, used among other things in country planning, space exploration or archeological studies. In this series of large-sized image, I have been using a Lidar to capture parts of two specific site, the royal greenhouse of Laeken and a stone quarry of Charleroi (Belgium). These two places are mimicking natural sites, while they are in fact entirely man-made. The landscape is captured in a cloud of pixels, circular revolving around the machine’s black angle: a black hole irradiates the surrounding space.


A billion square circles
paper impression 2m60 x 3m50 - Exhibition view - Cave / Construction / Ruin - WEILS, Brussels, 2013

HON circle, Corporate gift, glass, 35 x 25 cm, 2013

Object produced as a reward by a airline company displaying on a sheet of paper the course of all flights experienced by a customer during a full year.

Yards and Sheilds, Poussière de ciment sec, 2m80 x 4m
Exhibition view -  WIELS, Brussels, 2013



In a Billion square circles, a LIDAR (a remote sensing technology that measures distance by illuminating a target with a laser and analyzing the reflected light to register a large surrounding area such as part of town or ruins or geographical curiosity) was used to produce black and white images printed on wide paper bands. The ma- chine leaves on the images a back circle with no information which represents the place where it was staying during the capture of the surrounding. In the traditional use of the LIDAR, this limitation is at the origin of a fastidious work to remove what is named and artefact or an aberration. In making visible the technological operation with hides as well as reveals, these metamorphosis of the space are to the contrary the central motives of such images. 



Exhibition view - WIELS, Brussels, 2013

Cave / Construction / Ruin est une exposition regroupant deux installations évoquant un monde fait de zones grises, entre virtuel et réel. Les images de la série A billion square circles ont été réalisées à l'aide d'un outil de numérisation spatiale, le LIDAR, utilisé pour scanner et recomposer son environnement grâce à un balayage laser. Ici, il a été employé dans deux lieux qui partagent l'ambiguïté d'être des natures faites de mains d'homme, les serres de Laeken et une carrière calcaire à Charleroi. L’appareil laisse dans l'espace virtuel qu’il reproduit des cercles noir, indéfinis, qui marquent sa position au moment de la capture. Ces effets indésirables sont surnommés «artéfacts». En rendant perceptible l’opération de la technologie qui oblitère autant qu’elle ne révèle, ces métamorphoses de l’espace sont au contraire les motifs centraux de ces images.
Ces images sont imprimées à l'aide d'une tireuse de plan, autre outil relevant de la cartographie, et placées dans l'espace d'exposition sous la forme de série de bande de papier suspendue à même les murs.

Dans l'exposition, ces images côtoyaient une autre installation. Un tapis de forme pyramidale en poussière de ciment non humidifié. Lorsqu'ils sont regardés attentivement, ces éléments obtenus par moulage (comme pour un château de sable) sont tous unique, de la pyramide parfaite à la ruine. L'accumulation de ces formes substitue au sol de l'espace d'exposition une zone immobilisée, susceptible d'en couvrir l'intégralité de la surface.